Pages

Sunday, May 24, 2009

Cerita kali ini

Assalamualaikum wbt

Lama rasanya tidak menulis

Terhimpit dengan keperluan dan kekangan yang ada..

Alhamdulillah masih mampu terus menulis


Sebenarnya terlalu byk perkara yang ingin dikongsikan sejak bulan 3 yang lalu..


antaranya...


1.Perjalanan ke Vietnam. Alhamdulillah selamat pergi dan kembali untuk trip ke Vietnam selama 3 hari 2 malam. Bukan pergi bercuti semata shabat, bnyak perkara dan matlamat yang dibawa. Byk perkara yang menarik dapat saya secara personal belajar.


Bukan hnya tentang budaya dan suasana yang agak berbeza, tapi bagaimana kita sebagai muslim ingin mem'potray' Islamnya kita di mana sahaja kita berada. Mungkin di kesempatan yang lain, saya akan updatekan gambar2 yang ada.


2. Bercuti bersama sahabat2 di tepi pantai. =) part ni yang gembira. Bersyukur yang teramat pada Allah Taala kerana mengurniakan ana sahabat2 yang baik dan bersama-sama di jalan perjuangan. Semoga kami istiqamah.
Di kala kesempitan masa dan fikiran dek beberapa perkara yang perlu diselesaikan dari segi gerak kerja waima akademik, ternyata percutian tersebut bukan hanya untuk gembira. Bertambah sikit semangat ana ingin meneruskan perjuangan minggu2 seterusnya yang sgt pack. Dan sedikit sebanyak mengubat homesick yang ada.

Teringat, pernah disuarakan dengan teman2 muslimat di kala kami dihambat ketensionan. "Jom gi bercuti tepi pantai." Namun, masih tidak dikurniakan kesempatan. Sahabat2 sedia memenuhi tuntutan yang lebih penting demi kemaslahatan umum berbanding diri sendiri. Alhamdulillah, kami dikurniakan kesempatan yang lebih manis. Bukan hanya dapat bercuti di tepi pantai, tapi dapat berkumpul hampir kesemuanya dan beraktiviti bersama.=)


Buat sahabat2, kita bervariasi. Raikanlah variasi itu untuk menjadikannya indah=)
Saya sayang sahabat2 saya semuanya kerana Allah.


Aktiviti bersama teman2=P

3. Masa terus berlalu. Dan tiap masa yang berlalu boleh jadi merupakan detik terakhir untuk kita. Seorang student perempuan final year kembali ke rahmatullah kerana lemas di air terjun. Juga buat sahabat2 yang ditinggalkan orang yang tersayang semester ini. Juga buat salah seorang lecturer kami yang kembali di kala anak2 didikannya sibuk mentelaah. Alfatihah. Zikrulmaut untuk kita semua.


4. ETP ke EDX. Alhamdulillah, walaupun di peringkat awal terasa berat untuk meneruskan perjuangan ke EDX di kala himpitan tanggungjawab akademik yang bertimbun2 di kala hujung semester, kami meneruskan misi di EDX, exhibition untuk project2 student di UTP.


Alhamdulillah dan syukran atas groupmate yang bersama-sama dalam menjayakan pembentangan dan pameran di EDX walaupun ada yang terpaksa berlari-lari ke sana ke mari untuk test dan sebagainya. Tahniah group 23 untuk EDX 23=)


5. Sakit itu tarbiyah. Seingatnya, inilah kali seterusnya selepas siri demam selama seminggu lebih sewaktu tingkatan 4, 5 tahun yang lepas. Jarang saya demam, tapi kalau dah demam tu, susah untuk 2 3 hari. Di kala study week yang baru bermula, saya diuji dengan ketidaksihatan yang dah lama tak diuji dengannya.

Terima kasih byk buat sahabat2 sekelas yang sudi membackup dan memberi tunjuk ajar di kala diri ini tidak mampu untuk belajar sendiri dan tertinggal untuk revision exam week yang mendatang. Buat roomate dan housemate yang concern, terima kasih byk=) Juga buat teman2 yang sudi membekalkan stok2 air badak, air kelapa, cool fever, breacol dan sebagainya. Tq2=)


6. Exam week. Exam kali ini mengingatkan tentang zaman foundation pula. Exam berderet. Ya, itu kami hadapi di zaman foundation. Kini berulang lagi. Tapi bukan dengan subject physics, chemistry, thinking skill lagi. Tapi dengan subject design, wastewater, highway dan sebagainya.
Mencabar juga bagi saya yang memang badhabitnya suka study last minit. Ini tidak sihat teman2.=) Nak study last minit boleh tapi jangan semua. Pengsan nanti.

Bermula dengan paper Design of Steel, Timber and Prestressed Concrete pada hari Sabtu minggu pertama exam week, diikuti dengan Engineering Economics, Water and Wastewater Engineering, Highway Engineering dan Design of Reinforced Concrete Structures pada hari Isnin terus hingga ke hari Khamis. Ala-ala zombi jgk la=) InsyaAllah, tawakalkan keputusannya. Syukran Ya Allah atas urusan2 yang Kau permudahkan sepanjang exam ini.

7. "Jom pegi Kellie's Castle." Walau tak banyak masa terluang selepas exam misi ini masih diteruskan. Roomate masih ditinggal2kan sejak study week hingga lepas exam. Huhu~

Pulang dari Bangi, berziarah datuk saudara Kak Sa'diah, kami meneruskan perjalanan ke Batu Gajah. Misi berjalan yang ilmiah dimulakan dengan menganalize jalan2 yang kami lalui sesuai dengan subject transportation dan highway engineering. Seterusnya, meneliti sedikit sebanyak bentuk binaan dan cerita mengenai Kellie's Castle. [Dah habis exam ni barulah nak analyze semua yang dibelajar].

Percaya atau tidak lawatan tersebut hanya setengah jam=). huhu~. Mana taknya, sampai pun pukul 6.Mujur pakcik kaunter tiket tu masih sudi bagi kami masuk walaupun dia da tutup kaunter.

8. Hari ini, update blog secara cumulative untuk semester ini. huhu~. Esok insyaAllah jika tiada aral melintang akan bergerak ke KL. Mengurus kehidupan yang belum berapa terurus. Tak habis fikir lagi bagaimana nak uruskan. Bersiap sedia untuk perjalanan semester baru yang lebih mencabar di Zaaba Consultant untuk intership selama 8 bulan. [ Dan intern rupanya, rasa mcm baru je register untuk masuk UTP].


Mungkin cukup dulu untuk itu, gambar2 akan menyusul kemudian insyaAllah=)


Sekadar renungan,


Kita bercita-cita sekian banyak cita-cita dan ingin memetik buahnya,

Padahal barangkali kematian lebih dekat daripada apa yang kita harapkan,

Kita bina istana menjulang ke angkasa,
Padahal kita sedar bahawa kita akan segera mati dan binasa

[Indahnya Cinta : Dr 'Aidh Abdullah Al-Qarni]

0 comments: