Pages

Friday, May 11, 2012

Yang Menjaga, Yang Menolong

Assalamualaikum wbt


Semalam kami berbincang sedikit tentang Hadith 19 ini dari Matan Arba'in, iaitu tentang Penjagaan dan Pertolongan Allah. 


Motivasi dan pujukan Allah itu pelbagai, di kala hati ini sebenarnya dilanda kesempitan dan keresahan, Allah pilih diri ini untuk hadir ke perbincangan ilmu, yang sebenarnya ingin menguatkan hati-hati yang diuji, melapangkan dada orang-orang yang hadir, jadi perisai untuk gelombang resah dan masalah. Hanya untuk mereka yang yakin...


Abu Al-Abbas Abdullah bin Abbas RA melaporkan, "Suatu hari, saya berada di belakang Nabi SAW dan baginda bersabda, 'Wahai anakanda, saya akan mengajarkan kepadamu beberapa perkara; Jagalah Allah, pasti Dia akan menjagamu. Jagalah Allah, pasti Dia selalu berada di hadapanmu. Jika kamu meminta, mintalah kepada Allah, jika kamu memohon pertolongan, mohonlah pertolongan kepada Allah. Ketahuilah sesungguhnya jika umat berkumpul untuk mendatangkan manfaat kepadamu atas sesuatu, mereka tidak dapat memberikan manfaat sedikit pun kecuali apa yang telah Allah tetapkan bagimu dan jika mereka berkumpul untuk mencelakakanmu atas sesuatu, pasti mereka tidak mencelakakanmu kecuali kecelakaan yang telah Allah tetapkan bagimu. Pena telah terangkat dan lembaran telah kering.'"


(Hadis hasan sahih diriwayatkan dari Tirmizi. 


Ada juga riwayat yang merekodkan, "Jagalah Allah, pasti engkau akan mendapatkanNya di hadapanmu. Kenalilah Allah pada waktu lapang, pasti Dia mengenalimu pada waktu susah. Ketahuilah, apa yang ditetapkan luput daripadamu tidak akan menimpamu dan apa yang ditetapkan akan menimpamu, tidak akan luput daripadamu. Ketahuilah, kemenangan bersama kesabaran dan jalan keluar itu bersama kesusahan dan kesulitan bersama kemudahan."


Daripada ulasan hadis ini dimulakan dengan ulasan sebahagian ulama', "Saya merenungkan hadis ini sehingga membuat saya terkejut dan hampir pengsan. Mustahil jika ada orang yang tidak mengetahui hadis ini dan kurang memahami maknanya."







Dan saya juga faham... 


TERIMA KASIH YA ALLAH(T_T)





0 comments: