Pages

Wednesday, May 27, 2015

Anak Kurang Selera Makan???

Assalamualaikum wbt....

Hari ni saya semangat nak kongsi pasal anak buah saya yang seketui tu:) Muhammad Dani dah hampir berumur setahun 5 bulan. Dan berlari dah dia... Cuma tula masalahnya... Selera makan kurang. Paling canggeh pun dalam 2 -3 sudu je bubur kalau mama dia bagi. Kalau mak ngah dia ni yang bagi.. Dapat la barang 5 - 6 sudu.. Itupun dengan hard n toil.. Ikut dia serata atau dipenuhi dengan insiden2 seperti mangkuk terbalik atau mak ngah bermandikan bubur Dani.. Payah bebenor.

Satu lagi... Tiap hari la dok kira dan tunggu dia dah buang air besar ke belum. Kadang-kadang satu hari tak buang. Udahla perut tu kecik, tak buang pulak... Tak pelikla kalau dia tak berapa nak makan walaupun aktif. Makin lama badan makin meninggi, lagilah nampak dia semakin kudut kurus. Kalau ada dia nak buang air besar sampai menggigil tangan sambil dia tenung lantai... Kitorang yang kat tepi ni pulak yang berguling-guling buat bunyi meneran nak galakkan dia untuk meneran.

Selalu jugak demam. Kadang-kadang sebulan tu 2 kali demam. Ada pernah demam tak kebah walaupun dan 2 ke 3 klinik pegi.. Melepek jela mamat hensem ni kat rumah. Menangis je serba tak kena.

Kawan saya kenalkan produk Shaklee dan akhirnya saya berkenalan dengan Meal Shake Shaklee. Setelah buat sedikit homework dan keyakinan yang tinggi pada produk Shaklee, saya usulkan pada kakak untuk berikan Meal Shake pada Dani.

Selepas dua hari saya tanya perkembangan Dani... "Dia makan sampai separuh mangkuk... Baru teringat dia ambil Meal Shake... Buang air besar pun dah steady je. Lebih banyak daripada biasa,"kata kakak dengan nada gembira. Tak sangka pulak kesannya segera!

Selepas 4 hari, saya tanya lagi perkembangan Dani... "Makan pun da banyak sikit. Susu pun da banyak. Buang da lebih mudah. Najis dah tak sekeras dulu. Dah terasa sikit bila dukung dia. Husband pun perasan," kakak lebih teruja. Alhamdulillah. Semoga perkembangan baik ni berterusan. Sekadar sharing...

Kepada ibu yang punyai masalah yang sama.... Ini berita baik utk anda. Sebalang Meal Shake boleh tahan berbulan2. Mana taknya.. Hanya sesudu kecil sehari sahaja! Hanya untuk setahun ke atas. Mak ayah pun boleh pakai. Nnt saya kongsikan lagi kebaikannya:)


0 comments: