Pages

Friday, December 19, 2008

Nak Pilih Yang Mana Satu

eAssalamualaikum wbt

11 hari di rumah, akhirnya ku kembali jua ke bumi kampus yang tercinta ini. Dengan tanggungjawab yang ada, menuntut pengorbanan seperti yang berlaku sekarang. Mengorbankan waktu cuti daripada dapat berehat-rehat di rumah, bergurau senda, bersama keluarga, berjumpa kawan lama dsb dengan pulang awal ke UTP, menyusun dokumen, siapkan persiapan meeting dan event. Kita mampu memilihkan? Dan ini jalan yang ku pilih.

Cuti Aidiladha kali ini, berziarah ke kampung sebelah mak yang miss dari list lawatan cuti Raya Aidilfitri yang lepas. Huhu~ dapat la jumpa Anas dan Sara [masing-masing 3 dan 4 bulan]. Rumah atuk dah banyak berubah sepanjang tak smpai setahun saya tidak melawatnya. Tiada lagi beranda tempat kami bercerita, berlari2 dan tempat2 persembunyian. Terpandang pokok ceri depan rumah atuk. "Ada lagi pokok ceri ni." Tempat kakak dan makcik memanjat smbil makan buah ceri. Saya pulak tunggu kat bawah je. Haha~ Padahal tak suka pun makan buah tu. Kolam ikan pun sudah tiada lagi. Pokok bunga atuk yang kami suka petik2 tu macam dah takda. Bunga kuning yang dicabut, kemudian amik getah pada pokok bunga tu dengan bunga yang dipetik tadi. Ditiup dari bahagian kelopak dan keluar bubble. huhu~ Zaman kanak2. Tak campur dengan pokok jejarum pulak. Dipetik dan cari manis bunga tu. Habis pokok bunga atuk. huhu~ But for me, zaman kanak-kanak kita tak punya pilihan yang jelas. Everything just happened. The borders are fun and dicipline. And it became our memory. Is it?

Membuat pilihan kadang-kala mampu mencetuskan konflik

Reunion batch 0105 Sekolan Menengah Kebangsaan Tunku Abdul Rahman Putra diadakan kelmarin. Huhu~ Dah bermacam-macam ragam dan gaya kawan-kawanku ini. Walau yang sertai hanya lingkungan 50-60 orang, tapi sungguh menarik. Ada yang sudah bekerja, ada yang masih belaja, sudah bertunang. Clazmate pun ada yang sudah bergelar seorang polis. Ada yang dulunya muka nerd dan naive sudah bergaya dan dewasa. Yang dulu pendiam dan selalu dibuli dikatakan sudah jadi player. Tak kurang juga yang dulu bertudung sederhana sudah bertudung labuh. Dahulu jarang kelihatan tidak memakai baju kurung, sekarang berblous dan berseluar [ ke reunion mungkin]. Dan ada juga yang masih kekal dulu dan sekarang.


Intan, Zila dan Afzan

Saya memandang kiri dan kanan. Afzan dan Intan." Muka kita ni macam dulu je kan? Macam tade muka dewasa pun." Haha~ Lalu dibalas dengan gelak ketawa. Mereka berdua ni sahabat baik saya sejak sekolah menengah. Sama-sama di kelas yang sama, dorm yang sama untuk Form 3, kaki library yang sama, selalu escape Koko jugak [dengan permission sbb pegi sekolah agama ye]. Haha~ Dan ternyata reunion membuat saya berfikir perkara yang sama. Kamu memilih dan membuat pilihan menentukan identitimu sekarang.


Hidup punya banyak pilihan. Pilihlah jalan yang membuatmu tidak menyesal lagi. Dan Ya Allah, bantulah kami membuat pilihan supaya tidak kami menyesal dan supaya kami sentiasa dekat denganMu.


8 comments:

Makeover360 Beauty Academy said...

comelnye baby... which baby is comel? da 'big' baby or da cute one in da blog?? hehe.. it is also a choice rite? how to live our life, it is all about choice!!

Mrs Ziela (Norzila Noh) said...

dua-dua rasanya=P

SyaBaBul HaNiFah said...

mase pegi reunion tu xde org perasan ke kamu da GEM** .. hua hua hua i am very2 sure u've expreienced it... :P

jgn mara aa..nnt kena beli..
keh keh

Mrs Ziela (Norzila Noh) said...

Owh my~
luckily tade
haha~
nape?tak pecaye?

Abdul Hadi Bin Alias said...

i will appreciate if u change my name at your blogroll from 'Hadi' to 'Abg Hadi'. thank you

your regards,
Abang Hadi

Mrs Ziela (Norzila Noh) said...

baik bos=P

nur afzan`` said...

ohhh :)

NiK said...
This comment has been removed by the author.