Pages

Friday, July 16, 2010

"Kamu sayang Palestin?"

Assalamualaikum wbt..

Selepas ratusan kapal membawa misi kemanusiaan disekat dan diserang, kini Hope, kapal bantuan Libya pula menerima nasib yang sama.

Kapal bantuan kemanusiaan daripada pertubuhan yang diketuai anak pemimpin Libya, Moamar Gaddafi, Yayasan Gaddafi telah berlepas dari Greece ke Gaza 10 July yang lalu. Kapal itu memuatkan 2,000 tan makanan dan ubat-ubatan, di samping beberapa aktivis kemanusiaan yang berminat untuk menghulurkan bantuan kepada rakyat Palestin di Gaza.

Seperti biasa, Yahudi laknatullah itu terus-terus memasang strategi dan bertindak menyekat segala bentuk bantuan buat saudara-saudara kita di Genting Gaza, bahkan tidak teragak-agak untuk bertindak secara kekerasan. Dikatakan kapal dari Libya itu dipercayai mengalami kerosakan teknikal yang kecil. Kerosakan itu disebabkan gangguan pihak tentera Zionis. Dan semalam, 15 July, kapal tersebut mengubah haluan ke Mesir.


***************************************************

"Kamu sayang kepada Palestin?" demikian soalan seorang budak kecil, dengan pandangan mata yang redup, kepada salah satu rombongan Malaysia ketika melawat khemah perlarian di Gaza.

"Sayang kepada Palestin, juga pada kamu semua," jawab salah seorang dari ahli rombongan dengan santun..

[Dipetik dari buku Cinta di Langit Gaza tulisan Ustaz Riduan Mohamad Nor]

Membayangkan kanak-kanak kecil tersebut, buat hati saya sayu seketika. Berlegar-legar persoalan tersebut di fikiran..
'Saya sayang Palestin??'

Cuba saya cari ayat yang sesuai untuk menjawab, tapi seakan gagal menyusun ayat, seolah hilang vocabulary....mengenangkan apakah perasaan ini dinamakan sayang...dan apakah sudah cukup manifestasi sayang tersebut dilaksanakan selama ini..

Anda pula bagaimana??

***************************************************




2 comments:

AHMAD said...

sumber gambar dari mana?

Mrs Ziela (Norzila Noh) said...

Zila.gu (buat sendiri)

tapi kurang kemas, sebab baru nak explore2 picasa