Pages

Friday, February 3, 2012

Aquaria Session

Assalamualaikum wbt=)


Bulan Februari tahun ini dimulakan dengan sesi berjalan-jalan sambil melihat ciptaan Allah di Aquaria KLCC sempena dengan harga tiket yang dikurangkan 30%......=P


Tank pertama ialah...piranha perut merah. Gemuknya mereka-mereka itu. Tapi sesi memberi makan dah selesai. Pukul 4 petang. Kami tiba dalam lepas Asar..sayang betul..tapi tapela.. Solat dulu=)


Berpeluang mencucuk-cucuk perut gamat yang lembutnya macam karpet di Udani Karpet (hiperbola) tapi memang betul-betul lembut. Bila gamat berada under stress condition, dia akan menggemukkan badannya dan mungkin anda terkena cecair yang dikeluarkan dari badannya. Tapi, tak bahaya pun. 

Cuit-cuit tapak sulaiman pulak. Selalunya jumpa yang dah mati kat tepi pantai. Bila mati, dia akan mengeras ala-ala batu kapur dan mereput. 


Kemudian, cuit belakang ikan yu cicak pun. Dia adalah umpama cicak yang ada bintik-bintik, lebih besar dari biasa, tapi dalam rupa seekor ikan....ha...dapat bayangkan? Hebatkan? Subhanallah...


Lepas tu, sambung jalan-jalan lagi. Tahukah anda seekor belut elektrik dari South Amazon boleh menumbangkan seekor lembu dengan kuasa elektriknya.....kagum...



Belut elektrik...macam ikan toman pun ada...


Banyak lagi yang kami tengok. Rasa nak memancing pun ada, tapi takut pun ada jugak, sebab 'sihat-sihat' ikan kat sana. Dari satu tank ke tank yang lain....ada part hutan, air tawar, hutan tenggelam, tengok memerang, katak, buaya, ular, rama-rama, tarantula, labi-labi, geako, ikan....udang, lobster,...ikan lagi.... dan lagi. 


Ikan Arapaima...sungguh besar..... dan ada ikan keli gergasi jugak.... besar..besar...besar



Ikan Arapaima...bukan gambar sebenar...


Ada tank ikan kecil-kecil (laut) yang berwarna-warni ala-ala macam kat Fish Ville (dah tak main dah sekarang..ish..ish). Ralit tengok mereka berenang-renang sambil letak tangan kat dalam air (tank ikan kecik boleh la)....


The most interesting place ialah bila lalu kat bawah kaca melengkung tu... dekat Ocean Tank (ala, yang selalu promote kat TV tu).. its so amazing dan mengujakan... seronok tengok ikan-ikan yang besar rasa macam nak panjat badan dia sambil berenang-renang. Ikan pari yang sangat besar, namanya Kudsia....macam boleh buat selimut. Dari bawah kaca tu, saiz binatang adalah 30% lebih kecil dari saiz asal....haaa sebab kaca melengkung. 




Kudsia....

Ikan jerung lalu atas kepala....kerapu gergasi besar dan gemuks yang berenang laju dan cergas walaupun kadang-kadang terfikir, bagus betul stamina ikan ni. Sambil ikan cermin (rasanya nama dia memang ikan cermin, macam pernah jumpa kat pasaraya) membentuk kawanan main pusing-pusing dalam tank tu. Tak kenal sangat pun ikan-ikan ni...tapi gembira betul tengok mereka..



Kualiti gambar tak begitu memberansangkan...


Selepas satu round berpusing dalam tu...kami bersidai dari cermin tepi tank melihat jerung pasir sedang berehat. Matanya yang kecil, dan rahangnya pun tak sebesar jerung putih atau jerung ganas yang lain. Mulut jerung pasir agak kecil dan dia aktif di waktu malam. Tiba-tiba...... ada penyu berenang-renang. ^_^


Dari jauh nampak jerung yang lalu atas kepala tadi...seriously, they are real big.. Nampak dari celah-celah batu, ada kerapu gergasi yang seekor ni sedang berenang agak statik. Rasanya ni yang paling besar sekali (penyalahgunaan tatabahasa)


"Agaknya dia besar sangat, tu yang tak gerak-gerak." Saya bersuara dengan teman-teman sambil menunjuk ke arah kerapu tu di celahan batuan.


"Tu tok nyang dia, tu yang rehat je..tu tok nyang dia." Kawan saya membalas. Kami ketawa sama-sama. 


Tak lama kemudian, kerapu tu berenang menuju kami, ke arah cermin kami berdiri....ada seekor lagi meneman...melintas depan kami, dengan kepalanya menghadap kami, lepas tu berenang ke atas menunjukkan badannya yang besar dan sisiknya yang macam boleh buat tutup kelopak mata tu......Whuuuuu~ 'Tula, dia dengar kita cakap pasal dia agaknya.'


Lama kami berdiri di depan cermin tu, melihat pasangan jerung pasir bergurau senda. Sambil buat gaya-gaya nak masuk celahan batu padahal panjang lagi badannya kat belakang yang tak dapat masuk. 


Perjalanan diteruskan dan stesen terakhir adalah kedai cenderahati kat Aquaria=).. Selamat beli mug satu... Mug yang menggembirakan=)




Moral of the trip: Sesungguhnya ciptaan Allah itu salah satu tanda kebesarannya...Subhanallah=)


Teka teki untuk hari ni: Kenapa ikan tak tinggal kat darat=P







5 comments:

Unknown said...

Aha~ sbb kat laut tade kucing laut ^^

Mrs Ziela (Norzila Noh) said...

haha..ya, tepat skali..
ala, ni dah soalan bocor...tak aci=P

Anonymous said...

ha,teka teki lagi, nape kat laut tade kucing laut?

Mrs Ziela (Norzila Noh) said...

sebab ada anjing laut... nnt dia gaduh

Anonymous said...

eh eh,, bijak sungguh anda ini..