Pages

Friday, September 14, 2012

Journey to be a 'Mak Ngah'

Assalamualaikum wbt

“Baby tak keluar lagi, tunggu mak ngah balik,” dialog mak di saat-saat kami menanti kelahiran ahli baru, anak saudara saya. Dari lepas zuhur kakak dah masuk labour room, tapi masih tak bersalin lagi. Sejak semalamnya sudah dimasukkan ke wad. Baju, tilam, toiletries, bedak-bedak, pampers etc keperluaannya dah siap sedia untuk digunakan. 
Mak ngahnya? Tika itu sedang bertungkus lumus betul menyiapkan kerja-kerja duniawi mana termampu di hari SABTU!~… Cadangnya nak memecut pulang awal pagi Sabtu, akhirnya, sekitar pukul 3 ptg juga…. Sendiri memandu pulang ke Johor. Bujang la katakan… mestilah sorang.. ye dop?

Sebenarnya dulu saya tak berapa berkenan dengan title 'mak ngah' tersebut... 'Aunty Zila' sounds better. Haaa... but at last, kena jugalah pasrah dengan norma-norma kebiasaan panggilan melayu ni. 
Akhirnya cik kenit itu keluar juga melalui operation ketika hari hampir menjelang tengah malam. Esoknya kami berjumpa dengan cik kenit... Yaaa, dia agak besar di situ.. Huhu~

Bulan pertama sangat mencabar menjaga cik kenit. Asyik nangis je... Sian my kakak, staying up, burning the mid night oil I would say, EVERYDAY~... Mujur encik abang ipar sangat membantu untuk take turn, though akan pergi kerja awal pagi. Cik kenit pulak menangis lebih kurang setiap sejam..Hu~ Mampu??

Akhirnya, masuk bulan kedua... cik kenit sudah mula behave. Baru nak berbedung sebab selama ni dia tanak bedung, dia menangis dengan dahsyatnya sebab tak dapat main bola macam masa dalam perut mama dia kot (hiperbola~)... Tapi, dia asyik tidur je... Sedikit boring di situ..

Nak masuk bulan ketiga, mak ngah selalu paksa cik kenit borak-borak.. Ya, dia sudah pandai berborak. Dengan mak ngah saja...Haha~ pakang muke (padan muka) mama dia... Disebabkan mak ngah selalu tak ada, skill bercakap dengan 2 months infant dah dipaskan pada mama dia. So, cik kenit kena layan mama dia pulak cakap-cakap. 

Cik Kenit juga sudah pandai senyum dan mula recognize people. Dia sudah boleh bezakan orang besar dan kecik... Bila jumpa geng-geng sebaya dia, mula lah dia excited nak implement skill bercakap yang dia baru belajar dari mak ngah dia... Gud boy~

Ok, please wait for me for another new skills to be found out. 

Cik kenit terus membesar,.... dengan cepatnya. Buat mak ngah terfikir... anda sepatutnya telah lama menyediakan diri untuk being a mother. Sebab, untuk belajar ketika cik kenit sedang membesar, you might be missing something for him. 

Thank you Allah, kerana mengizinkan cik kenit bersama kami. Banyak yang dapat saya belajar. Dan yang saya fikir. Semoga cik kenit aka  Muhammad Dani jadi anak soleh. Aminn~











0 comments: