Pages

Wednesday, September 1, 2010

Halal vs Haram, yang mana menang????

Assalamualaikum wbt

Kadang-kadang kita suka sangat akan sesuatu, akan seseorang...
sampai hati begitu teruja, terlupa, tertinggal aqal dalam bertindak..dek kerana kesukaan yang sangat..

Boleh jadi juga kita berkehendakkan sesuatu, teramat mahu..sampai lupa mempertimbang yang baik dan buruk dalam bertindak..mengenangkan hajat kita perlu dipenuhi, tak peduli yang lain..PERLU! Noktah.


Bahkan tidak mustahil kerana kebencian dan ammarah melampau, kita bertindak..sekali lagi tidak menghiraukan batasan hukum dan adab tatasusila.. Hilang waras. Hilang rasional. Sekali lagi emosi menang konflik perang dalaman.

HALAL vs HARAM

Kita perlu selalu membuat keputusan dalam kehidupan. Semenjak bangun tidur, kita membuat perlu membuat keputusan sama ada untuk bangun solat subuh atau tidak. Untuk bersarapan pagi atau tidak. Untuk menonton tv atau mengemas rumah. Bahkan berterusan sehingga kita tidur semula.

Melihatkan contoh kondisi konflik yang disebut awal tadi, itu cuma sekadar contoh. Contoh di mana hati, aqal, emosi dan nafsu berperang empat penjuru, bahkan kadang kala kita berada di tebing hukum halal dan haram dalam menentukan sesuatu keputusan.

Keputusan, oh keputusan. Susahnya membuat keputusan. Memang kadang kala keputusan amat sukar dibuat. Tapi Allah Maha Penyayang dan Maha Mengetahui. Sudah dibekalkan kita bermacam panduan untuk membuat keputusan. Berhujahlah dengan panduan Allah dan Rasul, bukan panduan emosi dan hawa nafsu senteng dan singkat kita semata-mata. Maka, marilah kita merenung kembali hujahan kita. Hujahan atau alasan.

Dan lihatlah di sekeliling kita, bahkan di dalam diri kita sendiri, ada masanya kita atau mereka menanggung beban dan kesan yang teramat besar dan berterusan dek kerana tersilap membuat keputusan di dalam hidup.

Konflik ini bukan hanya kita alami. Sahabat Rasulullah SAW juga pernah alami. Sirah tauladan untuk kita ambil pengajaran. Tinggalkan yang haram, kita akan dapat yang halal.


**********************************************************

Suatu malam yang hening, kelihatan seorang lelaki berjalan-jalan di sekitar Madinah dalam keadaan lapar. Dia berhenti di luar sebuah rumah kerana terhidu bau makanan. Imannya belum cukup kuat untuk membuat pertimbangan yang waras dalam menyuluh tindak tanduknya. Kerana terliur dengan makanan itu, dia menyusup masuk ke dalam rumah tanpa izin tuan rumah tersebut.

Melihat makanan yang menyelerakan di satu sudut rumah, dia segera mencapainya. Tetapi tiba-tiba dia teringatkan sesuatu. Kata-kata yang didengarnya daripada Rasulullah s.a.w dalam satu majlis ilmu di Masjid Nabi siang tadi terlintas dibenaknya. Rasulullah berpesan, “Barangsiapa meninggalkan yang haram, dia akan mendapat yang halal.”

Mengingatkan kata-kata itu, dia tidak jadi untuk mengambil makanan tadi. Dia hendak segera beredar, tetapi ada godaan lain pula. Telah terlihat olehnya barang kemas. Kalau dia ambil, tentu tidak ada siapa tahu. Segera barang kemas itu digenggamnya. Namun sekali lagi niat jahatnya dimatikan. Teringat lagi dia kepada pesan Rasulullah s.a.w, “Tinggalkan yang haram, dapat yang halal.”

Diletak kembali barang yang berharga itu. Haram mengambil barang milik orang lain. Namun, sebelum dia beredar…datang lagi satu godaan yang lebih besar. Dadanya berdebar kencang apabila melihat seorang wanita cantik sedang lena tidur di kamar peraduannya. Pintu kamar itu dilangkah masuk. Wanita itu dirapatinya. Tangannya menggeletar, peluh memercik membasahi tubuh. Nafsu membisikkan kata-kata indah untuknya. Berlaku perebutan nafsu dan bisikan kata-kata Rasulullah s.a.w, ” Tinggalkan yang haram, akan dapat yang halal.”

Akhirnya dia beristighfar dan perlahan-lahan beredar. Berkat pesanan Rasulullah s.a.w yang melekat di sanubarinya, dia berjaya mematahkan keinginan nafsunya. Kelegaan yang amat sangat terasa di hatinya apabila keluar dari rumah wanita tadi dan kemudian memijakkan kaki di Masjid Nabi.

Kerana berjaya dalam peperangan sengit mengalahkan nafsu yang mengajak kepada yang haram, dia diberi ketenangan yang luar biasa oleh Allah SWT.Seketika kemudian, subuh tiba. Selepas solat subuh berjemaah, lelaki itu merebahkan diri di masjid kerana terlalu mengantuk akibat berjaga semalaman. Apabila matahari telah meninggi, seorang wanita datang bertemu dengan Rasulullah s.a.w di masjid. Dia mengadu rumahnya dimasuki orang. Dia takut diganggu lagi, lalu memohon mendapakan seorang pengawal yang dapat menjaga harta bendanya.

Setelah ditanya, rupanya si wanita itu seorang janda. Baginda memandang sekeliling kalau-kalau ada orang yang dapat menjaga wanita itu. Melihat lelaki yang sedang lena di suatu sudut masjid, baginda menemuinya. Ditanyakan siapakah gerangannya dan adakah dia telah beristeri. “Saya seorang duda,” jawab lelaki itu yang hidupnya kurang terurus selepas kematian isterinya. Baginda bertanya apakah kedua-dua janda dan duda itu bersetuju untuk dijodohkan. Mereka berdua tersipu malu.

Kerana terharu dengan pilihan Rasulullah s.a.w dan teringat perbuatannya malam tadi, lelaki itu tidak dapat menahan diri daripada menangis lalu menceritakan apa yang sebenarnya berlaku di rumah wanita tersebut. Lalu, dia bertaubat. Akhirnya Rasulullah s.a.w berkenan menikahkan lelaki dan wanita itu dengan disaksikan oleh para Sahabat. Demikianlah, berkat meninggalkan yang haram, dia mendapat yang halal sebagai gantinya. Kini, wanita cantik itu dan segala di dalam rumah itu menjadi halal baginya.


p/s: Jika Allah berkehendakkan sesuatu pasti amat mudah untuk Allah berikan. Maka, malulah pada Allah yang di pengetahuanNya segala aib kita, salah dan silap kita. Dan jika Allah mengkehendaki rahsia salah dan dosa yang kita sembunyikan serapi-rapinya terbuka juga, bukankah semuanya mudah bagiNya?

Ya Allah, pimpinlah hati-hati kamu untuk memilih jalanMu yang halal serta meninggalkan yang haram. Selamatkan kami dari nerakaMu.


"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Dia mendapat (pahala) dari (kebajikan) yang dikerjakannya dan dia mendapat (siksa) dari (kejahatan) yang diperbuatnya. (Mereka berdoa), 'Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami melakukan kesalahan. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebani kami dengan beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Maafkanlah kami, ampunilah kami, dan rahmatilah kami. Engkaulah pelindung kami, maka tolonglah kami menghadapi orang-orang kafir." Al-Baqarah: 286



0 comments: